Boek nú de MUZIEKREIS TURKIJE met 'Corona Geld Terug Garantie', dus géén vouchers!

F A Q

Veel gestelde vragen.

 


Algemene informatie

1. Hoe kan ik een reis boeken?

Online boeken

Vul bij jouw thema vakantie het boekingsformulier zo volledig mogelijk in en druk op 'verzenden'.  Nadat Thema Travel het boekingsformulier heeft ontvangen krijg je per e-mail een boekingsbevestiging. Let op! De voor- en achternaam dient voluit geschreven te worden, zoals vermeld in het paspoort of op ID-kaart. Mocht je nog vragen hebben kun je eenvoudig contact opnemen met Thema Travel Nederland +31 481746002 of via mail info@ThemaTravel.nl.

 

Telefonisch boeken

Natuurlijk is telefonisch boeken óók mogelijk. Je loopt de boekingsprocedure samen met een medewerker van Thema Travel door, waarbij alle opties worden besproken. De medewerker zal de boeking bevestigen en stuurt een boekingsbevestiging met factuur per post of e-mail.

 

2. Wanneer krijg ik de reisovereenkomst en hoe moet ik betalen?

Zodra je reis is bevestigd ontvang je per e-mail de reisovereenkomst. Hierop staat de hoogte van de aanbetaling (30% van de reissom) die je direct dient te voldoen. Uiterlijk 8 weken voor vertrek dient het restant van de reissom te zijn voldaan.  Boek je binnen 8 weken voor vertrek, dan dient de complete reissom in één keer te worden voldaan.

 

3. Kan ik mijn boeking wijzigen of annuleren?

Zodra je een aanvraagboeking hebt geplaatst, kun je deze niet kosteloos annuleren of wijzigen. Heb je ná boeking aanvullende wensen die de reisovereenkomst veranderen, dan brengen wij € 50,- wijzigingskosten per boeking in rekening, naast eventuele annuleringskosten. Wijzigingen binnen 8 weken voor vertrek brengen meestal hoge annulerings-kosten met zich mee.  

 

Een reis annuleren dient per e-mail te gebeuren vanaf het e-mailadres van de hoofdboeker.

 

Bekijk de annuleringsvoorwaarden hier.

 

4. Kan ik dieetwensen opgeven?

Ja, je kunt dieetwensen bij de boeking opgeven. Hier wordt dan tijdens de reis zoveel mogelijk rekening gehouden. Helaas is het in veel landen niet makkelijk om aan alle dieetwensen te voldoen, waardoor we géén garantie kunnen geven.

 

5. Kan ik de schadelijke uitstoot van mijn heen- en terugreis compenseren?

Ja, sinds begin 2019 nemen wij CO2-compensatie standaard op in onze reissom. Dit staat apart vermeld op de bevestiging van de reis.


Groepsreizen

 

1. Hoe is het om met een groep te reizen?

Mensen die met Thema Travel een reis maken hebben een gemeenschappelijk doel; genieten van het gekozen thema en vaak weg van het massa toerisme. Hierdoor is de onderlinge sfeer vaak erg goed. Een groepsreis is dan ook een goede manier om nieuwe vriendschappen te sluiten. Er zijn tijdens de reis genoeg momenten waar het mogelijk is je eigen gang te gaan.

 

2. Wat voor mensen gaan er mee met Thema Travel reizen?

Thema Travel reizigers zijn vaak ondernemende mensen met een gemeenschappelijke belangstelling. Per reis kan je een samenstelling van het reisgezelschap opvragen. Dit is mogelijk vanaf het moment dat er 8 deelnemers zijn.

 

3. Gaat de reis altijd gegarandeerd door?

Zodra een reis het minimum aantal deelnemers heeft gehaald krijgt de reis het label 'vertrek gegarandeerd'. Het minimum aantal deelnemers kan per reis verschillen.

 

Is er onverhoopt onvoldoende belangstelling voor een reis, dan annuleert Thema Travel de reis uiterlijk 15 dagen voor vertrek. Is de reis 8 dagen of korter dan is de termijn 8 dagen voor vertrek.

 

4. Ik wil een eenpersoonskamer, is dat mogelijk?

Bij iedere groepsreis van Thema Travel kun je kiezen voor verblijf op een 1-persoonskamer. Deze voorkeur kun je aangeven op het boekingsformulier. Thema Travel werkt vaak met kleine accommodaties waardoor er een beperkt aantal Single kamers beschikbaar zijn. Des te vroeger je boekt, des te meer kans dat er een 1-persoonskamer beschikbaar voor je is.  Mocht het onverhoopt niet lukken om een 1-persoonskamer voor je te bevestigen dan heb je de keuze om mee te gaan op een gedeelde tweepersoonskamer.

 

5. Waarom is mijn groepsreis op aanvraag?

Indien je binnen 8 weken voor vertrek een groepsreis boekt zijn de vlucht en arrangement op aanvraag. Op onze groepsreizen zijn wij genoodzaakt 8 weken voor vertrek de namen van de deelnemers door te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Daarna vervallen de overige reserveringen. Boek je later dan kunnen wij je heen- en terugreis niet meer garanderen en kan je met meerkosten of een afwijkende vlucht te maken krijgen.

 

6. Hoe is het transport in het land van bestemming geregeld?

Bij onze groepsreizen zijn de airport-transfers inclusief. Lokale transfers zijn inclusief, indien deze vermeld staan in het reisprogramma.


Vluchten en tickets

 

1. Welke naam moet vermeld staan op mijn vliegticket?

Voor een geldig vliegticket moeten de achternaam, de eerste volledige voornaam en het geslacht precies overeenkomen met de officiële vermelding in je paspoort. Mocht dit niet overeenkomen dan kan dit vaak niet meer achteraf aangepast worden en kan leiden tot 100% kosten voor een nieuw vliegticket. Gebruik - indien van toepassing- altij je meisjesnaam.

 

2 Wat is een E-ticket?

Voor de meeste vluchten wordt een e-ticket (electronic ticket) afgegeven. Thema Travel heeft deze voor je uitgeprint en tref je aan in het reispakket. Deze dien je mee te nemen naar de luchthaven voor het inchecken aan de balie. Bewaar de e-ticket voor de terugreis. Bij sommige chartermaatschappijen ontvang je een coupon. Voor ieder traject is er 1 coupon. Dit zijn waardedocumenten, ga er voorzichtig mee om.

 

3. Moest ik vooraf inchecken op de vlucht?

Steeds meer luchtvaartmaatschappijen bieden de mogelijkheid tot online check-in, vanaf 30 uur tot 2 uur voor vertrek. Raadpleeg de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij voor meer info. Wij adviseren je dringend om -indien mogelijk- vooraf online in te checken op je vlucht. Je bespaart zo tijd op de luchthaven en je kunt zelf een stoel kiezen. Ook als je de boarding pass thuis niet kunt printen, maak dan de online check-in wel helemaal af en print je boarding pass op de luchthaven bij een kiosk of bij de incheckbalie. Let op! ook als je al een zitplaatsreservering hebt moet je nog steeds inchecken.

 

Het is niet bij alle vluchten mogelijk om vooraf online  in te checken. Je kunt dan altijd ook op de luchthaven nog inchecken. Voor groepsreizen is het online inchecken soms niet mogelijk. In dat geval check je op de luchthaven in.

 

4. Hoe kan ik inchecken op de luchthaven?

Lukt het online inchecken niet, dan kun je met de e-ticket en je paspoort op het vliegveld bij de incheckbalie van de betreffende luchtvaartmaatschappij inchecken. Of maak -indien aanwezig- gebruik van de Self-Service check-in op de luchthaven. Deze kiosken bevinden zich vlakbij de incheckbalies van de betreffende luchtvaartmaatschappijen. Bij sommige airlines kan de ruimbagage worden ingecheckt bij de Self-Service Bagage Dropp-Off units. Ander geef je de ruimbagage af bij de incheckbalie.

 

5. Kan ik online een stoel reserveren?

Dit verschilt per vliegmaatschappij. Niet alle vliegmaatschappijen staan een stoelreservering toe, maar bij de meeste vliegmaatschappijen is dat mogelijk. Tijdens het online inchecken (vanaf 30 uur tot 2 uur voor vertrek) kan je bij de meeste vliegmaatschappijen gratis een stoel reserveren. Ons advies is om zo vroeg mogelijk online in te checken zodat je meer kans hebt om je voorkeursplaats(en) te reserveren. Hoe langer je wacht, hoe minder vrije stoelen beschikbaar zijn waardoor je risico hebt niet bij elkaar te kunnen zitten. Wanneer je geen stoel reserveert, kiest de vluchtmaatschappij een willekeurige stoel voor je uit.

 

Tegenwoordig kan je bij de meeste vliegmaatschappijen ook tegen betaling een stoel reserveren. Dit is meestal mogelijk vanaf ongeveer 30 dagen tot 48 uur voor vertrek te reserveren. Indien je met je familie op reis gaat, raden wij je aan om tegen betaling stoelen te reserveren. Zo vermijd je dat je los van elkaar zit. 

LET OP: De luchtvaartmaatschappijen behouden zich echter wel altijd het recht voor om op de dag van vertrek een reiziger een andere stoel toe te wijzen. 

 

6. Moet ik voor het meenemen van ruimbagage betalen?

De bepalingen van airlines omtrent bagage wijzigen regelmatig. Kijk op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij goed na wat de restricties en voorwaarden zijn ten aanzien van bagage. Doe dit voor al je vliegtrajecten. Dit voorkomt dat je bij het inchecken ineens voor extra kosten komt te staan vanwege overgewicht of extra stuks bagage. Elke luchtvaartmaatschappij hanteert eigen voorwaarden en tarieven.

Bij steeds meer luchtvaartmaatschappijen moet er voor ruimbagage extra worden betaald. Kijk hiervoor op de website van de betreffende maatschappij. Vaak is het voordeliger om (extra) bagage vooraf online aan te melden dan op het vliegveld. Veel luchtvaartmaatschappijen rekenen ook kosten voor bijzondere bagage, zoals bijvoorbeeld fietsen, golftassen of een duikuitrusting. Reserveer het vervoer van bijzondere bagage uiterlijk een week voor vertrek via Thema Travel. Voor Flying Blue-deelnemers geldt op KLM-vluchten een korting voor ruimbagage. Op de website van de KLM kun je je gratis aanmelden als je nog geen deelnemer bent.

NB Indien je naar de VS reist, let er op dat je de bagage niet op slot doet, omdat bij het controleren zo nodig sloten geforceerd worden.

 

7. Wat mag niet in de handbagage?

Het is niet toegestaan om een zakmes, schaar, nordic walking stokken, andere scherpe voorwerpen of vloeistoffen meer dan 100 ml in de handbagage mee te nemen. Kijk voor de meest actuele algemene bagagebepalingen op de website van Schiphol.

8. Kan er tijdens mijn vlucht rekening worden gehouden met dieetwensen?

Vermeld bij boeking je dieetwensen en wij geven ze als preferentie door aan de luchtvaartmaatschappij. Wanneer er speciale maaltijden voor je zijn gereserveerd, worden deze vermeld op het reisschema. Een speciale maaltijd kan echter nooit gegarandeerd worden door de luchtvaartmaatschappij. Op de meeste Europese vluchten worden geen (speciale) maaltijden geserveerd.


CO2-Compensatie

 

1. Wat is eigenlijk het probleem met de uitstoot van CO2?

Zonder broeikasgassen zoals CO2 zouden we niet kunnen leven op aarde. Het probleem is alleen dat er door menselijke activiteiten, waaronder de reisbranche, veel te veel CO2 in de lucht komt. Deze uitstoot ligt aan de basis van veel van de grootste milieuproblemen. Gevolg is ondermeer dat de poolkappen smelten en er hele ecosystemen verloren dreigen te gaan.

 

2. Waarom kan ik kiezen bij Thema Travel om CO2-compensatie te includeren in de reissom?

Veel reizen van Thema Travel vinden plaats in de natuur, daarnaast hebben wij als reisorganisatie een groot hart voor de natuur. Wij willen onze reizigers nu en in de toekomst de kans bieden om te genieten van de mooiste plekken op aarde; ver of dichtbij huis. Tegelijkertijd zit duurzaamheid in ons DNA en realiseren we ons terdege dat we met onze reizen het milieu ook belasten. Per 1 januari 2019 kunt u ervoor kiezen om de CO2-uitstoot van uw reis te compenseren en waardoor u de verantwoordelijkheid neemt om uw  aandeel in de broeikasuitstoot te vereffenen.

 

3. Wat kost de CO2 compensatie mij als reiziger?

De compensatie verschilt per reis en bestemming. Globaal zou je kunnen zeggen zo’n 5 euro per persoon voor een Europese vakantie en het dubbele voor een verre reis naar Nieuw-Zeeland.